Sivilceler-Nasıl-Geçer

Sivilce tedavisinde nasıl ilaç kullanılmalı?

Sivilce (akne) tedavisi sırasında verilen ilaçları anlamak için içeriklerine bakabilirsiniz. Sivilce (akne) tedavisinde, sivilcenin tipi ve şiddeti tespit edilmelidir. Sivilcenin tipine, şiddetine ve hastanın yaşına uygun bir tedavi düzenlenmelidir. Önce basitten başlanır daha sonra cilt alıştıkça tedaviler ağırlaştırılabilir.

Sivilce tedavisinde ne zaman iyileşme başlar?

Herhangi bir sivilce (akne) tedavisinde iyileşmeler ilaçlarla 1-1,5 ayda görülmeye başlar. Bu dönemde iyileşme beklentisi %30- 40 oranında olmalıdır.  Sivilceler ilaçlarla 4-6 ay sonra tamamen kaybolmalıdır. İlaçlara tıbbi cilt temizliği, radyofrekans, lazer ve peeling gibi yöntemler eklenerek iyileşme süresi 1-3 aya indirilebilir.

Sivilce tedavisinin başlangıcında ne beklenmelidir?

Sivilce (akne) tedavisinde ilk bir ay en zor dönemdir. Çünkü cilt başlangıçta ilaçlara olumsuz tepki verebilir. İlaçlara bağlı ciltte kuruluk, pullanma, soyulma ve kızarıklık olabilir. Sivilceler ilk dönemde alevlenebilir ve iltihaplı sivilcelerde artış görülebilir. Tedavinin başlarında cilt altında çok sayıda yağ butonu (komedon) olan hastalarda sivilce artışı kaçınılmazdır. Cilt genellikle 1,5-2 ayda tedaviye alışır ve iyileşmeler başlar. Tamamen düzelme, 4-8 ay arasında değişebilir. Bu şikayetleri azaltmak ve sivilceleri hızla düzeltmek için tedaviye tıbbi cilt temizliği, radyofrekans, lazer-ışık ve kimyasal peelingler eklenebilir. Böylece sivilce atakları olmaz ve lekeler hızla düzelir.

Tedavinin yetersiz olduğu ne zaman anlaşılır?

Sivilce (akne) tedavisi uzun bir süreçtir. Tüm sivilce (akne) tedavileri,  var olan sivilceleri yok ederken, yeni sivilce (akne) oluşumunu da engellemelidir. Eğer sivilceler 6-8 haftada iyileşmeye başlamadıysa tedavinin gözden geçirilip, değiştirilmesi gerekir.

Sivilce tedavisinde kullanılan ilaçların yan etkileri nelerdir?

Sivilce tedavisinde gözeneklerin tıkanmasını engelleyen, bakterileri azaltan ve iltihabı dindiren A vitamini (retinoidler), antibiyotik ve kurutucu maddeler içeren ilaçlar cilde sürülerek uygulanır. Bu ürünler bazen ciltte soyulma, kuruluk, kızarıklık ve hassasiyet yaratabilir. Sivilce (akne) tedavisi sırasında ortaya çıkan bu tür deri tahrişleri geçicidir. Deride kalıcı leke ve izlere neden olmaz. Ancak deride kızarıklık, soyulmalar ve kaşıntı fazla olursa tedavi devam etmek zordur ve tedavi yarım kalabilir. Bu tür yan etkiler, nemlendirici ve yatıştırıcı kremler kullanılarak engellenebilir.

Sivilce tedavisinde ağız yoluyla kullanılan ilaçlar nelerdir?

Ağız yoluyla kullanılan antibiyiotikler orta dereceli ve şiddetli sivilcede kullanılırlar. Antibiotikler kıl folikülündeki bakterileri azaltarak, kızarıklık ve iltihaplanmalarda azalmayı sağlarlar. Doğum kontrol hapları, hormon bozukluğu olan ve diğer tedavilere yanıt vermeyen kadın hastalarda tedavi maksadıyla kullanılabilirler. Derin iz bırakan sivilceler, tedaviye yanıt alınmayan sivilceler veya tedaviyle iyileşen ancak çok kısa sürede tekrar eden sivilceler olduğunda, ağızdan isotretinoin tedavisine geçilebilir.

Sivilce tedavisinde hızla ve izsiz iyileşmek ilaç dışında için ne yapılabilir?

Siyah noktalar, beyaz yağ butonları ve iltihaplı sivilceler tıbbi cilt temizliği ve redyofrekansla temizlenebilir. Eğer kırmızı ve derin iltihaplı sivilceler varsa, bunların içine kortizon injekte edilerek hemen iyileşmesi sağlanabilir. Sivilce (akne) tedavi etmek, leke ve izlerini gidermek için meyve asitli ve salisilik asitli peelingler, lazerler ve ışık tedavileri uygulanabilir.

Sivilce tedavisinde nelerden kaçınılmalıdır?

Sivilceler sıkılıp kopartılmamalıdır. Sivilceyi derinleştirerek daha fazla büyümesine ve iz bırakmasına neden olabilir. Sivilceyi alevlendirebileceği için tahriş edici, ovalayıcı tarzda aşırı cilt temizliğinden kaçınılmalıdır.

Sivilce tedavisi sırasında makyaj ve kozmetik ürünlerde nelere dikkat edilmelidir?

Makyaj malzemeleri, losyonlar veya alınan ilaçlar sivilceye sebep olabilir. Tedavi sırasında cildi aşırı kurutan veya yağlandıran temizleme ürünleri ve toniklerden kaçınılmalıdır. Sivilceli hastaların cilt bakım ürünleri ve makyaj malzemeleri kesinlikle yağsız olmalıdır. Mümkünse fondoten ve pudra kullanılmamalıdır. Sosyal ve psikolojik nedenlerle kapatıcı kullanılması gerekiyorsa yağ içermeyen sivilceli ciltlere özel fondoten veya pudra kullanılabilir.  Cilt bakımında yağ içermeyen ve yatıştırıcı özelliği olan, sivilceli ciltler için özel üretilmiş nemlendiriciler ve güneş koruyucular kullanılmalıdır.