Sivilce (akne) izi neden olur?

Sürekli olarak aynı yerde çıkan sivilceler bir süre sonra iz bırakmaya başlar. Sürekli aynı yerde çıkan sivilceler derin olmasalar bile, aynı yerde sürekli olarak iltihaplanma olması nedeniyle dokularda tahribat yaparak iz bırakır. Üç yıl tedavisiz kalan sivilce (akne) hastalarında, sıkmasalar bile iz kalma olasılığı arttığı tespit edilmiştir. Çok derin kist ya da nodül olarak çıkan sivilcelerde iz kalma olasılığı yüksektir.

Sivilce (akne) tedavilerinin kendisi de bazen iz sebebi olabilir. Özellikle A vitamini türevi isotretinoin ve tretinoin içeren ilaçlar sivilce (akne) tedavisinde çok etkili olmakla birlikte iz kalmasına zemin hazırlayabilir. Çünkü sivilceli hastalarda beyaz yağ butonları çok ise ilacın ilk dönemlerinde aşırı sivilce (akne) atakları oluşur. Bu da iz kalmasına neden olabilir.

Sivilce (akne) izleri ne zaman tedavi edilmelidir?

Sivilce (akne) sonrası meydana gelen kımızı izler iki aydan uzun sürerse iz kalma olasılığı yüksek demektir. Eğer 6 aydır sivilce (akne) izleriniz kırmızı şekilde duruyorsa beyaz çökük izlerin kalma olasılığı kesindir. Bu sebeple bu dönemlerde iz tedavisinin yapılması iz kalma olasılığını azaltabilir. Cildin onarım kapasitesini artırmak izlerin kalıcı olmamasını veya hafiflemesini sağlayabilir. Yapılan araştırmalar sivilce (akne) izleri ilk 3 yıl içinde tedavi edilirse tedavi sonuçlarının çok daha iyi olduğunu göstermiştir.

Sivilce (akne) izleri neden tedavi edilmelidir?

Sivilce (akne) ve izleri sadece cildi ilgilendiren bir durum değildir. Yapılan araştırmalarda sivilce (akne) ve izleri kişileri psikolojik olarak önemli derecede etkiler.  Sivilce (akne) ve izleri mutsuzluk, sıkıntı, kendine güvensizlik, sosyal ilişki kuramama, kendi bedeninden hoşlanmama, kızgınlık, endişe, psikiyatrik hastalıkların alevlenmesi, kimlik bunalımı, depresyon, şiddete eğilim ve akademik performansın azalması gibi psikolojik sorunlara yol açabilmektedir. Bu yüzden sivilce (akne) ve izlerinin tedavisi çok önemlidir.

Sivilce (akne) izleri kaç çeşittir?

Üç tip sivilce (akne) izi vardır:

• Yüzeyel sivilce (akne) izleri
  • Derin sivilce (akne) izleri
  • Keloid

Sivilce (akne) izi tedavilerinde kullanılan yöntemler nelerdir?

• Derin soyan lazerler
  • Fraksiyonel lazerler
  • Soymadan cilt yenileyen lazerler
  • Fraksiyonel radyofrekans
  • Mikroiğneleme
  • Kimyasal peelingler
  • PRP yöntemi
  • Dolgu

Sivilce (akne) izi tedavisinde hangi yöntemi ne zaman tercih etmeliyiz?

Eğer halen sivilceler çıkmaya devam ediyorsa sivilceleri de iyileştiren soymadan yenileyen lazerler- ışık  veya kimyasal peeling tercih edilmelidir.

Eğer kırmızı yüzeysel sivilce (akne) izleri varsa,  lazer-ışık, radyofrekans,  kimyasal peelingler, mikroiğneleme tercih edilmelidir.

Küçük ağızlı derin izler varsa,  fraksiyonel lazer, fraksiyonel radyofrekans, mikroiğneleme yöntemi tercih edilmelidir.

Derin ve geniş çaplı izlerde derin soyan lazerler, fraksiyonel lazerler, fraksiyonel radyofrekans,   dolgu,  fibroblast kültürü (kök hücre) tercih edilmelidir.

Sosyal ve iş hayatı işlem sonrası kızarıklığa uygun değilse cildi soymadan yenileyen lazerler, fraksiyonel radyofrekans ve mikro iğneleme tercih edilmelidir.

Yaz aylarında PRP yöntemi, mikro iğneleme, fraksiyonel radyofrekans tercih edilmelidir.

Ten rengi koyu olan esmer yapılı kişiler derin soyan lazerler ve derin kimyasal peelinglerden kaçınmalıdır.

Sivilce Akne Tedavisi / Uzm Dr. Güneş Ertürk