Rozasea (Gül Hastalığı) Nedir?

Rozasea, yüzde kızarıklık ve şişme ile karakterize yaygın bir deri hastalığıdır. Genellikle açık tenli kişilerde, 30’lu yaşlardaki erişkinlerde görülmektedir. Yüzün orta kısmından başlayan, kızarıklık ve kılcal damar genişlemeleri ile seyreden iltihaplı sivilcelere sebep olan bir cilt hastalığıdır. Hastalık ilk başlarda kendiliğinden iyileşebilir fakat tekrar nüksedebilir. Deri rengi normale dönmüyorsa ve sivilce benzeri kızarıklıklar, kılcal damar genişlemeleri mevcut ise muhakkak bir dermatologdan yardım alın.

Gül Hastalığı Belirtileri

Rozasea hastalığının ilk belirtileri, yüzde kızarıklık ve ateş basmalarıdır. Zamanla bu kızarıklık kalıcı hale gelebilir ve damarlar genişleyerek kılcal damarlar belirginleşir. Bunun dışında bazı hastalarda kırmızı iltihaplı sivilceler de görülebilir. Genellikle bu kızarıklık ve sivilceler yüzün orta kısmında meydana gelir. Zaman zaman kulak arkasında, sırt ve boyun bölgesinde de görülebilir. Rozasea hastalığının ilerlemiş şekline rinofima denilmektedir. Burundaki yağ kanallarını genişleterek, burnun büyüyüp şekil değiştirmesine sebep olur. Rozasea hastalığının bu hali erkeklerde daha çok görülmektedir.

Gül Hastalığı Tedavisi

Birçok kişi rozasea hastalığını bilmediği için rahatsızlığı erken dönemde fark edemez. Tedavi için  ilk adım hastalığın tanısını koymaktır. Dermatoloji uzmanları hastaya göre değişen tedaviler uygulamaktadır. Bu tedaviler ile rozasea rahatsızlığının ilerlemesini ve tekrar etmesini engellerler. İlk olarak kırmızı ve iltihaplı döküntülerin tedavisi için antibiyotik ve dezenfektan içeren krem ve jeller kullanılır. Tedavi için metronidazol içeren kremler ve jeller faydalıdır. Retinoid içeren kremler de rozasea tedavisinde önerilmektedir. Ancak bu kremler cildi tahriş ettiğinden dolayı dermatoloji uzmanı kontrolünde dikkatli kullanılmalıdır. Rozasea tedavisinde kortizonlu kremlerden, tahriş edici ürünlerden ve alkol içeren toniklerden uzak durmak gerekir.

Rozasea tedavisinde ağızdan alınan doksisiklin, azitromisin, metranidazol içeren antibiyotikler de hızlı iyileşme sağlar. Bu antibiyotikler yaklaşık 3-6 hafta arası kullanılmalıdır. Antibiyotik kullanımı kesildikten sonra krem kullanımına devam edilebilir. Ayrıca yüz kızarıklığı, damar genişlemeleri lazer tedavileri ile giderilebilir. Böylece damar genişlemesini azaltarak, iltihaplı akneleri söndürerek ilaç kullanımının azalmasını sağlar. Uygulanan bu lazer tedavileri 3-5 haftada bir ortalama 5 seans yapılır.

Rozasea tedavisinde alınacak önlemler; Deride tahrişe sebep olacak faktörlerden kaçınmak gerekir. Günlük kullanılan sabunlar, nemlendiriciler ve güneş koruyucular alkolsüz olmalıdır. Güneş, nem, rüzgar rozasea hastalığını arttırabilir. En az 30 faktörlü güneş koruyucu losyonlar, kremler günlük bakımda kullanılmalıdır.

Rozasea Gül Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir? Uzm. Dr. Güneş Ertürk