EGZAMA NEDİR?

Deride oluşan kızarıklık, kaşıntı, içi su dolu kabarcıkların oluşumu ve şişme gibi belirtilerle meydana gelen ve daha çok psikosomatik kökene sahip deri hastalığına egzama denir.

Egzama kronik, kuru ya da yaş egzama gibi görülebilmektedir. Deride oluşan bu rahatsızlığın önemli bir tehlikesi yoktur ancak estetik açıdan hastayı rahatsız edebilir çünkü kötü bir görüntüsü vardır.

Hastalar devamlı olarak derilerinde kuruma ve kaşınma yaşadıkları için rahatsız olur. Üstelik egzama vücudun tüm bölgelerinde ortaya çıkabilecek bir hastalıktır. El, kol, yüz ve bacaklar gibi açıkta kalan bölgelerde görülebilir. Basit tedavi yöntemleriyle hastalık kontrol altına alınabilmektedir.

EGZAMANIN NEDENLERİ

Egzama rahatsızlığına tıp dilinde dermatit denilmektedir. Yaygın görülen bir deri hastalığı olmasına rağmen, ortaya çıkma nedenleri çok çeşitlidir. Cilt dokusu içsel veya fiziki şartlar sebebiyle savunmaya geçer ve iltihaba neden olarak egzama oluşur.

Deterjanlar, sabunlar, bazı dezenfektanlar, şampuanlar, temizlik malzemeleri, kimyasallara çok fazla temas etmek, stres, bağışıklık sisteminin zayıflaması veya hamilelik döneminde meydana gelen hormonal problemler de olabilir.

EGZAMA TEDAVİSİ

Egzama rahatsızlığında ciltte iltihaplı ve sorunlu bölge kızarır, kurur ve kaşınır. Ciltte yer yer sivilceler, kabarmalar oluşur. Egzamadan rahatsız olan kişilerin yapmaları gereken ilk şey egzama oluşan deriyi kesinlikle kaşımamaktır. Aşırı derecede bir kaşıntı sorunu varsa, kaşınmayı hafifletecek ilaçlar, kremler doktor tavsiyesiyle kullanılmalıdır. Eğer bebeklerde egzama problemi varsa, bebeğin eline eldiven geçirerek rahatsız olan bölgeyi kaşıması engellenmelidir.

Egzama hastalığınız varsa, egzamalı olan deri uçuk virüsüne karşı dirençsiz olduğu için ve uçuk virüsü bulaşıcı olduğundan dolayı, bu şekilde rahatsızlığı olan kişilerden de özellikle uzak durmanız gerekir. Ayrıca egzamalı çocukların çiçek aşısı olmaları kesinlikle engellenmelidir. Çünkü egzama rahatsızlığı olan çocuklarda çiçek aşısı yaptırmak ölümle sonuçlanabilecek ateşli hastalıklara sebep olabilir.

Daha önce egzama rahatsızlığı yaşamış kişilerin, hastalıktan kurtulmuş da olsalar, ciltlerini tahriş edebilecek her türlü etkenden uzak durmaları gerekmektedir. Ciltte hassasiyet oluşacağı için hastalığa uygun şartlar tekrar oluşursa, bu kişilerde egzama yeniden görülebilir. Cildin tahrişine sebep olacak temizlik malzemeleri ya da kimyasal maddelere dokunmaları gerektiğinde öncelikle eldiven kullanmalılardır. Giysilerde yünlü kumaş kullanmaktan da özellikle kaçınmak gereklidir.