Tırnak mantarının sebepleri nedir?

Tırnak mantarına sebep olan mantarlar çeşitlidir. En çok Trichophyton rubrum, Trichophyton mentagrophytes ve Candida albicans mantarları tırnağı tutar. Mantarlar tırnak etrafındaki ölü cilt hücrelerinde, tırnak altında ve tırnakta yerleşirler.

Tırnak mantarı tırnakta zedelenme olduğunda tırnağa yerleşirler. Ayak derisinde mantar varsa zamanla tırnağa geçebilir. Nemli, sıcak ve kapalı ortam mantarın yerleşmesini kolaylaştırır.

Tırnak mantarı oluşmasını arttıran faktörler nelerdir?

• Tırnağın spor sırasında veya kazalarda zedelenmesi
  • Şeker hastalığı, sedef, zayıflamış bağışıklık
  • Sigara içmek
  • Terliksiz tolu kullanılan ıslak alanlarda dolaşmak
  • Temiz olmayan yerlerde manikür ve pedikür yaptırmak

Tırnak mantarı belirtileri nelerdir?

• Tırnakta sarı çizgiler
  • Kalınlaşmış ve renk değiştirmiş tırnak
  • Tırnak boşalması
  • Tırnakta beyaz alanlar
  • Çabuk kırılan, dökülen tırnaklar

Tırnak mantarı bulaşıcı mıdır?

Tırnak mantarı bulaşıcıdır. Ayaklara günlük mantar spreyi veya pudrası kullanılmalıdır. Çoraplar temiz ve kuru olmalı, her gün değiştirilmelidir. Aynı ayakkabı her gün giyilmeyerek kuru kalmasına müsaade edilmelidir. Ayakkabı temizliği için ayakkabı içine mantar spreyleri veya mantar pudraları dökülmelidir.

Tırnak mantarından korunmak için başka ne önlemler alınabilir?

• Ayak mantarı varsa tedavi edilmelidir
  • Toplu kullanılan ve çıplak ayakla basılan spor salonları, havuz gibi alanlarda terlik giymeye özen gösterilmelidir.
  • Ayak tırnakları düzenli olarak kesilmeyip kısa tutulmalıdır.
  • Deri ayakkabı giymek tercih edilmelidir.
  • Ayak ve elin tırnak makası ayrı olmalıdır.
  • Islak zeminlerde mantar birikmesi olacağından terlik giyilmelidir.
  • Başka kişilerle ayakkabı ve terlikler paylaşılmamalıdır.
  • Çorap giymeden önce pudra ve sprey kullanılmalıdır.
  • Dar ve sıkı ayakkabılar giyilmemelidir. Tırnak zedelenmesi mantar yerleşimini kolaylaştırır.
  • Manikür ve pedikürde kişi kendi cihazlarını getirmelidir.
  • Tırnak mantarı varsa sağlıklı tırnaklar kesilmeden önde tırnak makası alkolle temizlenmelidir.

Tırnak mantarı nasıl tedavi edilir?

Henüz yeni başlayan tırnak mantarında ilaçlı tırnak cilası kullanılır. En az 6 ay düzenli devam edilmelidir. Eğer tırnak cilasına yanıt yoksa veya yaygın bir tırnak mantarı ise mantar ilaçları kullanılır. Mantar hapları en az 3-4 ay kullanılmalıdır. Daha sonra ilaçlı tırnak cilası ile devam edilmelidir. Eğer tedaviye yanıt yoksa veya ilaç kullanımına engel olan bir durum söz konusu ise lazerle tırnak mantarı tedavisi yapılmalıdır.

Tırnak mantarı neden tedavi edilmelidir?

Tırnak mantarı bulaşıcı ve ilerleyicidir. Zamanla tüm tırnakları tutar. Yaş aldıkça dolaşım bozulduğu için tedavisi güçleşir. Yaşın etkisiyle zaman içinde tırnaklar daha da kalınlaşır ve kesilmesi zor hale gelir. Tırnak mantarı alanlarından cilde mikrop girmesi kolaylaşır. Özellikle şeker hastalarında iltihap oluşmasına neden olur. Bu yüzden tırnak mantarı bir an önce tedavi edilmelidir.